Hama Star 62 vs. Fancier WF-593BH

När jag först började fotografera på allvar levde jag på en mycket snål budget, student som jag var. Detta innebar att jag alltid letade efter ett fynd och oftast valde det billigaste alternativet. När jag fyllde 17 fick jag ett billigt Hama Star 62-stativ av min mormor som jag har använt sedan dess.

Häromveckan fick jag möjligheten att testa ett nytt stativ av märket Fancier WF-593BH, utan att egentligen förstå meningen med att lägga mer än tre gånger så mycket pengar på ett stativ jämfört med det jag hade. Jag började dock så sakteliga inse fördelarna med att lägga lite extra slantar på kvalitet.


I korthet kan man säga att mitt Hama-stativ i princip var bra på en enda sak, nämligen för att ta självporträtt. Det var gjort i plast, vilket gjorde det betydligt mycket instabilare än det något dyrare Fancier-stativet. Nedan följer en jämförelse mellan de två stativen, så ni själva kan se den skillnad några hundralappar gör.

 

Väska:

Ta bara en sån sak som väskan stativet kommer i, mitt Hama-stativ har ett enkelt tygfodral utan vaddering, vilket gör att kanterna på stativet lätt kan skära in i ryggen när man bär det. Fancier-stativet däremot har ett vadderat fodral vilket gör det bekvämt att bära, även längre sträckor.

 

 

Stabilitet:

Som jag redan påpekat är det stor skillnad på ett stativ i plast och ett i metall. När det kommer till stativ är en grundregel att ju tyngre desto stabilare, vilket i princip är anledningen till att man använder ett stativ. Nackdelen med ett tyngre stativ är att det blir jobbigare att bära omkring på, vilket gör att man kanske väljer bort stativet när man ska ut och plåta. Är detta fallet kanske man ändå bör välja ett stativ i plast, för ett rangligt stativ är ändå bättre än inget stativ alls. Har man dock några muskler överhuvudtaget finns det inga ursäkter för att lämna stativet hemma bara för att det är lite tungt.

 

Ett tyngre stativ underlättar dessutom om man vill använda stativet till att hålla tillbehör, till exempel reflexskärmen, eftersom reflexskärmshållaren i sig är ganska tung och risken är stor att hela anordningen välter om man valt ett lättare stativ.

 

Huvud:

Eftersom mitt Hama-stativ ligger i budgetklassen har det ett stativhuvud som inte går att byta ut. Det innebär att jag blir begränsad i mina rörelser jämfört med Fancier-stativet där jag kan byta huvud för att anpassa det till de behov jag har för tillfället. Vill jag i huvudsak panorera väljer jag mitt videohuvud och vill jag kunna låsa kameran i udda lägen väljer jag ett huvud med kulled, till exempel ett pistolhuvud.

 


 

Storlek:

Fancier WF-593BH är kortare i hopfällt läge jämfört med Hama Star 62, men har tre sektioner istället för Hama:ns två, vilket gör att det blir lika långt maximalt utfällt. Fördelen med det är att stativet tar mindre plats och blir lättare att bära med sig.

 

 

Fötter:

Hama-stativet har fötter på kulled, vilket jag kan tycka är väldigt smidigt för att få en bra stabilitet, medan Fancier-stativet har gummifötter. Gummifötter är bra för att få grepp på underlaget, vilket också har sina fördelar. Det är en smaksak vad man gillar, men gummifötterna känns betydligt mindre plastiga.

 

 

Likheter:

Båda stativen har krok för att hänga extra tyngder i, vilket är en mycket praktisk detalj. Båda har dessutom vattenpass, vilket nästan är ett måste för att kunna säkerhetsställa att horisonten blir rak.

De har samma låsning på benen, ett enkelt knäpp-lås, även om Fancier WF-593BH har något hårdare spännen.

Kort sagt kan man sammanfatta denna jämförelse med att man absolut får vad man betalar för. De hundralappar extra man väljer att lägga på sitt stativ kommer göra skillnad, men ett billigt stativ behöver för den sakens skull inte betyda att det är ett dåligt stativ. Alla stativ kommer att göra att du kan hålla kameran stabilare än på fri hand. Frågan är hur viktigt det är för dig att du får ett stativ du kan lita på till hundra procent. Jag vet i alla fall att efter att ha provat ett stativ med högre kvalitet än det billigaste mormor kunde hitta så kommer jag aldrig gå tillbaka.

Vill man ha kvalitet till ett hyfsat pris kan jag rekommendera Fancier WF-593BH.

Av Sofia Dahlberg

Allmän fakta om stativ

Det finns väldigt många saker man borde tänka på när man köper stativ. I denna artikel tänkte jag ta upp några av dessa för att om möjligt hjälpa till att guida er genom den djungel ett stativinköp kan vara. Jag påstår inte att jag har alla svar, men förhoppningsvis kan mina små tips och trix åtminstone underlätta för någon av er.

Den första frågan man ställer sig är naturligtvis: Varför behöver jag ett stativ?

Varför stativ?

Det finns många anledningar till varför det är en bra idé att införskaffa ett stativ, den mest självklara är för att få skarpa bilder, alltså undvika rörelseoskärpa. När du vill använda långa slutartider, till exempel när det börjar mörkna, är det väldigt svårt att på frihand hålla kameran stadigt.

En annan anledning kan vara att man måste hålla kameran på samma position av någon anledning, exempelvis för att göra stop motion-film eller ta HDR-bilder. Sedan underlättar ett stativ för att göra panoramabilder och för att hålla kameran stadigt när man fotar på avstånd.

Dessutom: har du någonsin försökt ta ett självporträtt? Ställt upp kameran på en hylla eller ett bord och sedan varit tvungen att huka dig ner för att du inte ska bli halshuggen på bilden? Med ett stativ slipper du sådant och kan anpassa placeringen på kameran precis som du vill.


Vad ska man tänka på?

Långa objektiv

Bra att tänka på när man har ett längre objektiv är att centerpunkten inte längre kommer att ligga på kameran, utan en bit in på objektivet. En idé kan då vara att köpa ett stativstöd för att fästa objektivet direkt på stativet. Man flyttar då fram mittpunkten till en punkt där du har balans, vilket gör att konstruktionen blir mer stabil.

Placering

En annan viktig sak man bör tänka på är vart man placerar stativet. Du kommer aldrig få en stabil konstruktion om du till exempel placerar stativet på en gummiflotte, men det hoppas jag säger sig självt. En grundregel är att stativet måste stå på stadigt underlag för att det ens ska vara lönt att använda det.

Använder du dig av mycket långa slutartider har även de skakningar som blir när man trycker på avtryckaren betydelse. Det kan vara en mycket god idé att i det läget investera i en fjärr- eller trådutlösare.

Här en fjärrutlösare från Kamda som eliminerar skakningarna som blir när du trycker på avlösaren.

För att se till att stativet står plant och minska risken för en sned horisont finns på de flesta stativ ett vattenpass, en del modeller har till och med flera, ett för varje ledd du kan anpassa.

 

Tyngd

En bra tumregel när det gäller stativ är inte ju tyngre desto bättre. Däremot kan man säga att ju tyngre stativ desto tyngre utrustning kan du montera på det. Tyngd är lika med stabilitet. Vi kan jämföra det med att ställa en 32”-tjocktv på en billig hylla från valfri lågprismöbelbutik, den kommer att vara ranglig och du kommer att vara orolig över att TVn ska rasa i backen. Köper du däremot en mer bastant möbel kommer TVn stå stadigare och du kan slappna av.

Självklart finns det nackdelar med att ha ett tungt stativ också, det mest självklara är att det blir tungt att bära och du kanske därför väljer att inte ens ta med dig det. Ett stativ som står hemma i garderoben gör ingen nytta!

Här får man fatta beslut efter vad man tror att man kommer att vara viktigast för en. Ett billigt stativ som är lättare behöver inte för den skull vara dåligt, det beror alldeles på vad som är viktigt för dig och vad du ska använda det till. Det finns dessutom sätt att göra ditt stativ stabilare genom att lägga till extra tyngd. På en del stativ finns en krok på undersidan av mittpelaren, där du kan hänga upp en påse som du sedan kan fylla med vad du nu hittar på plats, vilket även gör att du slipper bära med dig detta i onödan. När krok saknas kan den handlingskraftige lösa detta genom att till exempel knyta fast ett snöre med samma påse i något eller alla tre av stativets ben.

Är man bara lite kreativ finns det massor med lösningar!

 

Höjd

Stativ kommer i olika längder, och även här är det något du måste ta dig en fundering på. Små/korta stativ är oftast billigare, men risken finns att du kan komma att känna dig begränsad av dess längd, då arbetshöjden blir lidande om du är lång. Det finns inget så obekvämt som att behöva stå en längre tid med böjd rygg. Är stativet alldeles för kort kan det även medföra att du tvingas tilta upp kameran och fota från grodperspektiv eftersom stativet bara räcker upp till midjan på dina modeller.

De allra flesta stativ har en höj- och sänkbar mittpelare, men kan man undvika att använda den är det bra, eftersom den skapar instabilitet. Mindre justeringar går dock bra.

Material

Det finns en del olika material att välja på när det gäller stativ, det vanligaste är aluminium, som är ett billigt material. Aluminium är ganska tungt, vilket är positivt för stabiliteten, men återigen negativt för bärbarheten. De blir dock väldigt kalla när temperaturen kryper nedåt, vilket kan bli riktigt besvärligt om man måste flytta runt stativet med bara händer.

Ett annat material är kolfiber. Kolfiber är lättare än aluminium men mer flexibla, vilket gör att eventuella vibrationer inte märks av lika mycket. De är lättare att bära omkring på, vilket gör dem attraktiva för dig som ska ut på fotoäventyr, men de gör inte direkt någon nytta i studiomiljö. Den största nackdelen med kolfiberstativ är att de är betydligt dyrare än aluminium men inte nödvändigtvis bättre.

Stativ görs även i plast, vilket är ett vanligt budgetalternativ. Här bör man dock vara medveten om att plast inte är särskilt hållbart och inte heller särskilt stabilt.

Ställbara ben

De allra flesta stativ med ben utom möjligen vissa bordsstativ har ställbara ben. Detta för att man ska kunna anpassa höjden precis efter hur man vill ha den. Hur många sektioner det finns beror på stativet, men en bra tumregel är att alltid fälla ut den grövsta sektionen i första hand, eftersom stativet då blir stadigare.

Vissa modeller har möjlighet att ställa ut benen i spagat, vilket kan vara väldigt praktiskt om man vill komma närmare marken. Här kommer dock mittpelaren att vara i vägen. Det kan ibland lösas med att man plockar bort den, vilket är möjligt på vissa modeller.

Lås

Det finns olika varianter för att låsa stativens ben och olika reglage, alla dessa har olika fördelar och nackdelar, men fyller samma funktion. Dessa beror i princip på vilken tillverkare det är och vilken variant de har valt. De tre vanligaste låsfunktionerna är spännen, vingmuttrar och skruvlås.

 

Spännen är enkla att använda och de går fort att öppna och stänga, det finns dock en liten risk för att klämma sig, beroende på hur hårt spänd spännet är.

Vingmuttrar är också enkla att använda, men det tar tid att lossa och spänna dem, vilket är en klar nackdel då man har bråttom. Därför används de oftast i studiomiljö, där man i regel inte ställer om sitt stativ så ofta. En fördel med dessa är att man kan skruva loss dem delvis för att på det viset få bättre kontroll över höjningen eller sänkningen om man har tung utrustning monterad.

Skruvlås har samma fördel med att det går att lossa dem delvis, men de går fortare att hantera. Däremot kan de vara svåra att använda när det är kallt ute, då de kan vara svåra att vrida på om de är hårt fastskruvade.

Mittpelaren

Mittpelaren är den pinne eller det rör som sitter i mitten av de tre benen på stativet. Denna går att höja, oftast med hjälp av en vev, men det bör dock undvikas i möjligaste mån eftersom det skapar instabilitet. Den kan dock vara användbar vid små justeringar på höjden, istället för att höja alla tre ben.

 

Som tidigare nämnt kan man på vissa modeller montera bort mittpelaren för att möjliggöra att man kan ställa benen i spagat för att komma närmare marken.

En del stativ har även ett reglage på mittpelaren för att kunna anpassa avståndet på benen, vilket är praktiskt om du har en begränsad yta att ställa stativet på.

Stativhuvud

Ett stativhuvud är en påbyggnad som man sätter ovanpå stativet. De billigare stativen har oftast ett fast huvud som inte är utbytbart, men när man kommer upp ett par nivåer i prisklass kan man köpa det huvud som man känner passar ens behov bäst. I huvudsak finns det två olika varianter att välja mellan, kulled och videohuvud. Här väljer du helt och hållet själv vad du föredrar, även om kulled är vanligare bland stillbildsfotografer.

Videohuvudet är bra om man vill kunna panorera enklare, då de oftast har tre olika reglage, ett för varje axel, och alltså gör att man kan låsa två men fortfarande röra det tredje. Nackdelen är såklart att man måste lossa tre reglage för att kunna justera huvudet fritt och det både är besvärligt och tar extra tid. Ett videohuvud är dessutom mer skrymmande eftersom de olika vreden sticker ut åt olika håll.

Kulleden fungerar på det vis att man lossar ett vred för att sedan kunna vrida huvudet åt vilket håll man vill, tänk dig din egen axelled som fungerar på samma sätt. En del lite större modeller av kulledshuvudet har även ett panoreringsreglage för att kunna vrida hela huvudet utan att lossa på kulleden, vilket kan vara väldigt användbart. Principen med dessa är att ju större kula desto tyngre utrustning kan du montera.

Här nedan visas två kulledsvarianter, ett med pistolgrepp vilket är bra för tyngre utrustning om du vill göra små justeringar, och ett lite mindre som är betydligt smidigare men lite svårare att justera.

 



Fötter

Ett stativ kan ha olika fötter som är bra på olika sätt. Spikfötter är en bra utomhusfot om man vill ställa stativet på mjukt eller stenigt underlag för att det ska få bättre grepp. Har man tänkt ställa stativet på gräs finns dessutom speciella grässpikar som man trampar ner i gräsmattan, men det är inte något gemene man använder sig av särskilt ofta och de är därför inte så vanliga.

Motsvarigheten till spikfötter är gummifötter, vilken alltså generellt är bra för inomhusbruk. Vissa spikfötter kan skruvas in för att då döljas av en gummifot, vilket är en bra lösning om man tänkt använda stativet både inne och ute.


Spikfötter kan ofta fällas in och ut för att kunna användas på olika underlag.

 

Gummifötter brukar vara gjorda i mjukt gummi och kan ibland vara fäst i stativet med en kulled för att underlätta vid något ojämnt underlag. Vissa fötter är gjorda av hårdplast, vilket är ganska vanligt och kan användas som en allroundfot.

 


 

Allroundfot med kulled för att enklare anpassa sig efter underlaget.

Fotar du mycket på vintern kan även en snösko vara ett alternativ, då den hindrar stativet från att sjunka ner i det mjuka underlaget. Man bör dock tänka på att ingen snösko kan ta hur mycket tyngd som helst, men det kan åtminstone underlätta.

 

Väska

När du köper ett stativ får du nästan alltid med en väska till det. Denna väska är nästan ovärderlig när det kommer till att bära ditt stativ. Det finns ingenting så obekvämt som att bära ett stativ utan väska en längre sträcka. Ett alternativ är en bärrem som fästs i stativets bägge ändar, men denna kan lätt bli krånglig och vara i vägen när man ska fälla upp stativet. Får du inte med någon väska till ditt stativ av någon anledning så kan det definitivt vara värt att köpa till det. Inte bara blir det betydligt mer bekvämt att bära, det skyddar dessutom stativet mot smuts och repor.

En del stativ har ett inbyggt handtag, vilket är mycket praktiskt om man vill förflytta stativet en kortare bit.

 

 

Vilket stativ?

Trebensstativ

Det allra vanligaste stativet är trebensstativet, och det är även det vi mestadels har diskuterat i denna artikel. Men ibland har man som fotograf behov som är bättre tillgodosedda med andra lösningar, några av dessa är presenterade nedan.

Enbensstativ

Ett enbensstativ är precis vad det låter, ett stativ med bara ett ben. Det kommer aldrig bli lika stadigt som ett trebensstativ, men man kan komma väldigt långt med ett enbensstativ. Det fungerar som ett mycket bra stöd om du har tung utrustning och behöver lite hjälp med att hålla det stadigt. Håller du enbensstativet lite snett framåt och sätter foten mot din egen fot och själv står stadigt, till exempel mot en vägg eller sittandes, blir konstruktionen ganska stadig och du kan gå ner en del i slutartid.

 




 

Fördelen med ett enbensstativ jämfört med trebensstativet är att det är betydligt lättare att ta med sig ett enbensstativ. Det tar mindre plats, är mycket lättare och går snabbare att fälla ut och in. Du kan dessutom använda stativet som hjälpmedel på längre vandringar då den i princip kan fylla samma funktion som en vandringsstav.

Klämma

En klämma är ett väldigt behändigt alternativ till ett stativ. Det är egentligen en mycket enkel konstruktion med en klämma med en gänga på. Ibland sitter gängan på en kulled för ökade möjligheter att anpassa vinkeln. Du skruvar fast klämman direkt på kameran och sedan kan du klämma fast hela anordningen på lämplig plats, till exempel takräcket på din bil, ett staket eller varför inte på en trädgren? Det ligger en viss svårighet i att få kameran i den vinkel eller höjd man vill, men det är lite grand utmaningen som är det roliga med dessa pyttestativ. De är dessutom väldigt smidiga att ha med sig i väskan när man inte orkar släpa på ett stort stativ.

 


Bordsstativ

Ett litet stativ kan vara nog så användbart, speciellt vid macrofoto där du ofta vill komma nära marken. Det ser ofta ut precis som ett trebensstativ, bara mycket mindre. Det finns även modeller med vridbara ben som går att ställa precis som man vill, vilket gör dem väldigt anpassningsbara till underlaget, men försvårar när man vill säkerhetsställa att man får en rak horisont.

Studiostativ

Ett studiostativ är precis som det låter ett stativ man använder i studion. De ser inte riktigt ut som vanliga stativ, då de i regel inte har något huvud. Poängen med studiostativ är att du kan använda dem till mer än bara till kameran, med olika tillbehör kan du fästa allt från bakgrunder till studiobelysning.

Dessa stativ är i regel större och tyngre än vanliga trebensstativ, detta för att vara stabila nog för att hålla uppe tung studioutrustning som blixtar, paraplyer och bakgrunder.

 

Andra användningsområden

Tillbehörshållare

Det finns möjlighet att med hjälp av en spigot även använda ditt vanliga stativ till studioutrustning. En spigot är en liten adapter du skruvar fast på ditt stativ. Tänk dock på att du kan bli ganska begränsad om ditt stativ är för lätt, då orkar det inte bära upp den utrustning som är lite tyngre.


Det kan dock vara väldigt praktiskt att kunna använda ditt stativ som hållare för dina tillbehör. Har du till exempel en photoshoot ute i naturen är det väldigt smidigt att kunna sätta fast din reflexskärm på stativet med en reflexarmshållare. Behöver du extra stabilitet kan du som vi redan nämnt hänga en tyngd av något slag i stativet.

 


För att sammanfatta denna långa utläggning om stativ så kan vi konstatera att det är lätt att tro att det bara är att köpa första bästa (och billigaste) stativ man får syn på, men det finns mycket man bör tänka på när det gäller stativköp. Jag hoppas att ni har fått en liten inblick i denna enorma djungel och att ni nu kan fatta ett informerat och noga avvägt beslut!

Av Sofia Dahlberg 

Test av kolfiberstativ Weifeng WFC-594T

Här följer ett utförlig test av ett Weifeng WFC-594T. Ett robust och prisvärt kolfiberstativ för tyngre systemkameror, inköpt från www.kamda.se.

För att göra testet så rättvist som möjligt så har jag jämfört det rakt av med mitt förra favoritstativ, ett Manfrotto 718b. Det har varit mig troget i många år men är i minsta laget för att bära min Nikon D90 med tyngre objektiv. Har under en tid sneglad på kolfiberstativ men de har oftast en mycket hög prislapp på tusentals kronor.

Mitt första intryck av Weifeng är mycket positivt. Det väger bara markant mer än mitt Manfrotto, har en grym fulllängd och stabilitet och smarta funktioner som jag tidigare saknat, men först lite info:

Manfrotto 718b

Max höjd: 166,3cm
Max höjd med mittpelaren nere: 139,5cm
Hopfällt: 49cm
Max belastning: 2,5kg
Vikt: 1,4kg
Kamerahuvud: Trevägshuvud
Fäste: Snabbfäste, monteras på kamera

Weifeng WFC-594T

Max höjd: 181cm
Max höjd med mittpelaren nere: 151cm
Hopfällt: 51cm
Max belastning: 6kg (8kg från annan källa)
Vikt: 1,8kg
Kamerahuvud: Kulled
Fäste: Snabbfäste, monteras på kamera

Smidighet och finess
Ihopfällt är det bara 2cm längre än Manfrotto men tack vare de fyrdelade benen så når det en längd på hela 181cm. Det gör att man verkligen kan ta med det i en ryggsäck eller resväska men samtidigt kunna fota de mest krävande platserna. En finess som jag saknat på Manfrotto är att kunna ställa benen i mer än ett läge. På Weifeng kan man nämligen ställa benen nästan rakt ut genom en spärrknapp. Detta är mer användbart än vad man kan tro om man inte har varit ute på konstiga ställen och fotat förr med stativ. Att kunna vinkla ut ett eller flera av benen gör det otroligt flexibelt i de mest trånga och knepigaste miljöerna.




Stabilitet
Weifeng väger 0,4kg mer än Manfrotto men det man förlorar i bärbarhet vinner man i stabilitet. Tyngre desto bättre i kameravärlden men 1,8kg är nog i tyngsta laget för min smak, men vad jag har testat hittils så tycker jag det är värt det. Det följde med en bra väska med axelrem också.

Tack vare kolfiberkonstruktionen så får man en god styvhet och maxbelastning vid hög längd samtidigt som vikten hålls ner. Det finns säkert någon smart metod för att testa stabilitet på stativ men jag kom själv på ett ganska enkelt test. Jag satte de två stativen i ögonhöjd och tryckte av på kameraknappen med ett så lätt tryck som möjligt. Se resultatet nedan, vid 1/3s exponering (Weifeng-Vänster, Manfrotto-Höger). Vid hög zoom (200mm) så ser man att Weifeng gav högre skärpa. Jag brukar fota med exponeringsfördröjning eller fjärrkontroll för att fingret inte ska påverka men är man utomhus och det blåser så tror jag skillnaden är stor mellan dessa stativ. Det känns när man skakar på dem.

En annan smart finess som jag inte har på Manfrotto-stativet är en krok för att hänga på extra vikt. Att bara hänga dit väskan som på bilden kan ge mycket goda resultat.

Kamerahuvud (WF-571h)
Jag har alltid gillat mitt trevägshuvud på Manfrotto men jag måste erkänna att en kulled ger mer flexibilitet. Det tar också mindre plats. Jag har förut haft problem att fota i vertikalläge pga. dålig konstruktion av tredje leden men kulleden från Weifeng var över min förväntan. Det går att vinkla åt alla möjliga håll med lika stor precision hur man än vänder kameran. Det känns som att det är bra kvalité på rattarna som låser ordentligt och jag tyckte det var smart med dubbla rattar för att låsa kulleden. Det gör att man kan ställa in hur trög den skall vara i ”upplåst” läge och sedan låsa fast den helt med ratt nr. 2. Det är också en ordentlig ratt för att låsa fast snabbfästet till skillnad från snabbfästet på Manfrotto. Jag gillar också trögheten i första rotationleden, i horistonalplanet. Den är lagom trög men samtidigt mjuk vilket gör att man kan få väldigt jämna rörelser när man filmar. Känns som att det är byggt i olja på något sätt, ingen aning hur det fungerar. Visst är det en fördel med en lång spak också, men tack vare precisionen i lederna så går det mjukt och fint ändå. Det sitter också ett liten libell inbyggt för att indikera horisontalläge och enligt min iPhone så är den 0,0 grader vid mittenläget.

Denna del(snabbplatta) skruvas fast på kameran:

Summering
Ett absolut prisvärt stativ med övervägande positiva intryck men det låga priset har säkert sina nackdelar också. Den långvariga kvalitén kan jag inte uttala mig om i dagsläget men hittills är jag mycket nöjd. Det kommer garanterat att ersätta mitt gamla Manfrotto.

Positivt:
• Prisvärt
• Bra förhållande mellan stabilitet/vikt
• Kort ihopfällt
• Bra maxlängd
• Kulled med bra rattar
• Stabilt snabbfäste
• Viktkrok
• Flera viklägen på ben
• Bra låsning på benen

Negativt:
• Inget jag har sett hittills.

Av: David Johansson

Med stativ står kameran stilla

Det finns flera olika sorters stativ, men det vanligaste är ett trebenstativ. Det kan användas till flera olika saker, bl.a natur, sport eller kanske till och med självportätt.
Vad är det som är så bra med ett stativ då?
Jo det är att när man sätter fast kameran på stativet så blir kameran helt stilla, även om din hand darrar så påverkar det inte bilden.  Exempel om du ska fotografera ett vattenfall och vill ha vatten lite ”luddigt” som på bilden, då gäller det att ha en lång slutartid på kameran och ett stativ.
Det är enkelt att använda ett stativ, det går snabbt och är enkelt att använda.
Stativ är ett billigt hjälpmedel för dig inom fotografering eller filmning. Det brukar kosta mellan 150kr och uppåt. Stativet är gjort av metall som stärker kameran så att den kan stå stadigt. Jag valde att köpa ett trebenstativ eftersom jag vill kunna använda det på fler olika sätt. Stativet brukar komma i användning när jag främst ska fotografera självporträtt men även när jag fotograferar sport.


Flexibelt med enbensstativ

Jag har fått hem ett stativ av märket Fancier från kamda.se,
det är inget vanligt stativ med tre ben utan ett lite mindre stativ
byggt i ett enda ben, det kanske låter ynkligt men har sina fördelar
gentemot det traditionella stativet och är väldigt användbart i
situationer där stabiliteten i händerna inte riktigt räcker till.
Det är just flexibiliteten men enbensstativ som lockar, det är lätt
att bära med sig, går snabbt att plocka fram och är smidigt att
använda. Vid sport- och naturfoto kan enbensstativ vara en fördel om
man villgöra snabba panoreringar eller bara arbeta på ett bekvämare
sätt ifall att man fotograferar med ett tungt teleobjektiv till 
exempel.


Just det Fancierstativ jag använder mig av har en kulled högst upp
vid stativfästet, detta gör det enkelt att panorera och förflytta
kameran, och vill man låsa fast den så är det inga problem.
Stativet mäter hela 179.5cm i utfällt läge och blir som kortast 62.5,
givetvis så går det alldeles utmärkt att låsa fast stativet utöver
hela spannet till önskad längd. Stativets vikt ligger på ett halvt
kilo eller närmare bestämt 0.57kg och är väldigt lätt utan att
upplevas ostabilt på något sätt, trots min tunga utrustning.


När man fotograferar med ett enbensstativ så möjliggör det även högre
stabilitet och man kan alltså använda sig av längre slutartider än
vad man skulle kunna använda sig av handhållet. I exemplet under så
finner ni två bilder, den till vänster är tagen handhållet och helt
utan stativ på 1/20-sekund med 50mm-optik vilket då resulterar i
skakoskärpa, bilden till höger är dock skarp och det beror på att
jag har använt mig av enbensstativet men ändå kunnat använda samma
optik med identiska inställningar.


Varför enbensstativ?
  • Lätt att bära med sig
  • Flexibelt vid snabba panoreringar
  • För dig som vill kunna fotografera med lite längre slutartider
Utöver stativet så medföljer ett praktiskt litet "fodral" med en rem
vilket gör det redan lättastativet ännu lättare att bära med sig ut
på äventyr.


Av Peter Stahre


Fördelar med att använda ett kamerastativ

Fördelar med att använda ett kamerastativ
Ett kamerastativ använder du för att maximera skärpan i dina bilder. Då kan du fota med längre slutartider utan att få oskarpa bilder eftersom kameran står stadigt på ett stativ under tiden du trycker av bilden. Ett kamerastativ används också med fördel om du behöver ha händerna fria när du fotograferar. Då kan du antingen använda en fjärrutlösare till kameran så att du har händerna fria hela tiden. Då kan också fotografera som vanligt med kameran på stativet, men enkelt släppa den utan att den trillar i backen. Detta är en fördel om du till exempel behöver instruera en modell med poser, eller leka med ett barn du fotograferar för att få barnet att skratta. Med ett stativ behöver du inte hitta ett ställe att lägga ifrån dig kameran på, mellan tagningarna.

Ett kamerastativ kan användas både till systemkameror, kompaktkameror och videokameror eftersom stativen är utrustade med en universalgänga som passar alla nyss nämnda kameror.

Specifika fotosituationer där ett kamerastativ är ett måste
Om du medvetet ska fota med onaturligt långa slutartider är ett kamerastativ ett måste. Annars får du oönskad skakningsoskärpa i dina bilder.

När du fotograferar vatten kan du använda långa slutartider för att få en effekt som gör att vattnet ser alldeles lent ut.
När du fotograferar fyrverkerier måste du använda lång slutartid för att få med hela ”smällen” så att säga. Annars blir det bara en liten ljusklump.

Vid båda dessa tillfällen bör du använda ett kamerastativ för att få bilden skarp även fast du använder långa slutartider.

Olika typer av stativ
Precis som med allt annat inom fotovärlden så finns det en uppsjö av olika kamerastativ, både vad det gäller märken, utseende och funktion.
Här nedan syns till exempel skillnaden mellan ett vanligt trebensstativ och ett trebensstativ med kulled.

När du fäster kameran på ett vanligt trebensstativ kan du vinkla kameran framåt och bakåt, samt åt höger och vänster. Men med hjälp av ett kulledsstativ kan du vinkla kameran åt alla möjliga håll eftersom kulan gör det möjligt att ”snurra” runt kameran mer flexibelt.

Höjd på stativet
Höjden på stativet regleras på två ställen. Dels har alla tre benen tre spännen vardera som kan vecklas ut. Dessutom kan mittendelen på stativet höjas och sänkas.

När stativet är helt hopfällt är det ungefär 60 cm långt och får enkelt plats i en behändig stativväska som vanligtvis följer med när man köper ett stativ. Som mest kan stativet bli ca 155 cm högt.

Att använda stativ i sluttningar
Om man vill fotografera en vacker landskapsbild och behöver använda stativ är risken stor att platsen du vill ställa stativet på är ojämn. Det kanske är så illa så att det till och med är en sluttning precis där du ska placera ditt stativ. Då får du fälla ut benen på stativet olika mycket för att parera ojämnheterna. Ett tips här är att placera ett ben framåt i sluttningen och två ben bakåt. Då minskar risken att stativet faller framåt, om sluttningen är väldigt brant. Se illustration nedan för att förstå hur jag menar. Tänk er att ni ser kameran och stativet framifrån.

Skriven av: Matilda Wik, fotograf i Norrköping 

Att fotografera fyrverkerier

För det första behöver du ett stativ och gärna en fjärrutlösare. Kameran ställer du in på bulb-läget, då sätter du kameran på manuellt läge och sedan skruvar på ”ratten” du ändrar slutartid med till du kommer till bulb-läget. Vissa kameror har dock bulb som läge på ratten där man väljer mellan auto, manuell, AV osv.

Såhär kan en ratten på en kamera se ut och B:et står för bulb. Men det är som sagt bara vissa kameramodeller som har detta på den ratten.

Då börjar kameran ta bilden när du först trycker av och slutar inte förrän du trycker en gång till. Slutartiden blir alltså så lång som du vill ha den. Därför är det bra att ha en fjärrutlösare till detta, för att minska kameraskak när man trycker på avtryckaren.

Ett måste är som sagt ett stativ då det är långa slutartider vi kommer att använda oss av. Står inte kameran stilla så kommer bilderna att bli suddiga. Det ska helst vara ett trebensstativ.

En sak vi inte får glömma nu är att man måste ställa in manuell fokus. Eftersom det är så mörkt ute kan objektivet få svårt att hitta fokus därför ställer vi in det manuellt. ISO-talet ska vara lågt inställt för att undvika brusiga bilder. Bländaren ska vara på ett medelhögttal. Mellan f.8 och f.16 kan vara lagom men man får prova sig fram lite.

En sak till som nu är viktigt är att kika runt omkring dig, vart smäller det? Vart finns fyrverkerierna? Självklart måste du rikta dig mot där det kommer mest då är det enklast att få med en på bild. Börja med att titta på fyrverkerierna genom din kamera och fokusera så det blir skarpt.

Nu är det bara att köra! Tryck av innan fyrverkeriet smäller och klicka av när det är slut. Prova dig fram lite, du kan ju ha längre slutartid och få med flera fyrverkerier på samma bild.

Jag har använt mig av följande metod för att ta denna bild!
Av Malin Wallberg
www.mwphotos.se &
www.facebook.com/FotografMalinWallberg

Enbensstativ minskar rörelseoskärpa

För några veckor sedan fick jag hem ett enbensstativ från kamda.se som jag nu har testat. Stativet mäter 68cm hopfällt vilket gör det relativt enkelt att ta med sig. I fullhöjd mäter stativet 175cm vilket jag tycker är jättebra, då slipper man böja sig för att komma i rätt höjd.

Man kan låsa stativet på vilken höjd som helst mellan 68cm och 175cm, med hjälp av tre ”skruvar” som reglerar de fyra sektionerna, när jag använde stativet så hade jag det inte helt utfällt.

Det första jag reagerade på när jag packade upp stativet var att det var ganska tungt, på ett positivt sätt, det kändes stadigt. Att man får med sig en väska till stativet är också otroligt skönt när man ska ha med sig stativet på en fotorunda.

Helhetsbilden av stativet är positivt, det är en avlastning när man fotar med en tung systemkamera (maxbelastning 5kg) plus att man får ett extra stöd när man håller i kameran. Stativet har en kulled högst upp som gör att det är enkelt att vinkla kameran så som man vill, den kulleden går även att låsa så att den inte råkar vicka till. Precis bredvid där man fäster kameran så finns ett litet vattenpass vilket jag uppskattar, då ser man enkelt om ”stativhuvudet” är rakt eller inte.

Jag tycker att det var enklare att ta bilder utan rörelseoskärpa med stöd av enbensstativet, bilderna nedanför är båda tagna med slutartid 1/4s och den till vänster är tagen med kameran på stativet, den till höger är utan stativ.

För att göra en snabb jämförelse med ett trebensstativ så kan jag konstatera att det går fort att få upp  enbensstativet på plats vilket gör det smidigare än ett trebensstativ. Däremot kan man inte tro att man kan fota med jättelånga slutartider, eftersom det är du som är andra och tredje benet och håller enbensstativet uppe, vill man ha slutaren öppen i några sekunder så krävs alltså ett trebensstativ (gärna trådutlösare/fjärrutlösare också).

Jag testar enbensstativet.

Av: Annie Fredriksson
http://blogg.anniesfotografier.se

Fancier Pro

Fancier Pro är ett trebensstativ med kulledshuvud från Weifeng.

Det påminner mycket om ett Manfrotto stativ, men priset är mer förmånligt.

Stativet är väldigt stabilt för att endast väga 2 kg. Benen är väldigt smala, men trots detta oerhört stabila. I slutet på varje ben finns även ett stopp som gör det svårt för benen att förflytta sig.
Genom att hålla inne en enkel knapp kan vinkla stativets ben åt sidan. På så vis kommer du väldigt långt ner och kan dessutom använda stativet i gropar.

Stativets snabbfäste till kameran gör det väldigt enkelt att snabbt koppla loss kameran från stativet och ta handhållna bilder och minst lika fort kan du få dit kameran på stativet igen.

Stativet har också en krok vid mittenpelaren där du enkelt kan hänga din kameraväska eller något annat tungt för att göra stativet ännu stabilare om det till exempel blåser mycket.

Högsta möjliga längd med stativet är 1.53m vilket många anser räcker. Det är sällan man behöver en högre höjd än så. Lägsta höjden är 23 cm vilket också är godkänt, ska man ta bilder lägre än så kan man lika gärna ha kameran ståendes på marken.

Maxbelastningen på 4 kg gör att du utan problem kan använda ditt teleobjektiv (åtminstone upp till 300 mm) tillsammans med stativet.

Med en vikt på 2 kg är Fancier Pro lätt att slänga upp på ryggen och ta med sig för fotograferingar.

Stativet finns att köpa hos Kamda.se

Av: Fotograf Ottilia Lindell från Halmstad

 

Stativ – Allmänt

Ska du ta bilder med lång slutartid? Vill du ta självporträtt? Vill du ta extrema närbilder? Vill du ta bilder på fyrverkerier? Då behöver du ett stativ!

Ett stativ är nästan ett måste om man vill använda slutartider kortare än 1/50sek utan att få skakningsoskärpa. Enbensstativ är smidiga men hjälper inte särskilt mycket vid längre slutartider.

Ett stativ kan användas till många olika typer av fotografering men främst de där man vill undvika skakningsoskärpa, till exempel vid fotografering i mörker eller närbilder. Även vid fotografering av självporträtt är ett stativ ett väldigt bra hjälpmedel.

Desto tyngre stativ, desto stabilare och mindre vibrationer. Det klarar även av vinden bättre. Minst vibrationer får du av stativ gjorda i trä eller kolfiber.
Ett tips är att hänga kameraväskan eller något annat tungt, i kroken vid mittenpelaren om det finns en sådan. Då blir stativet ännu stabilare.

En tumregel är 1 kg stativ per 100 mm brännvidd.

Kamerahuvuden:
Kulled är av vanlig modell om man inte behöver kunna montera kameran under stativet.

Kamerahuvud är ett fäste där varje riktning är separatlåsbara. Det går många gånger att tilta kameran 180 grader och på så vis montera huvudet under ett stativ och ändå jobba med kameran åt rätt håll.

Videohuvud har som regel en arm för att underlätta panorering när man filmar.

Av: Fotograf Ottilia Lindell i Halmstad